Методики викладання англійської мови

08/11/2021Статті

Методики преподавания английского языка

Сучасний підхід до вивчення іноземної мови

“Освіта – це не наповнення відра, а розведення вогню”.

21 століття диктує нові реалії, за яких важливо навчитися бути мобільним, організованим, адаптованим до будь-яких умов, навіть найекстремальніших. COVID-19 змінив ставлення до освіти та вивчення мов зокрема. Багато людей, прагнучи вивчати іноземні мови, намагаються знайти зручні інноваційні підходи до навчання, які будуть актуальними для їхніх потреб та відповідатимуть вимогам життя в карантині.

Кожен викладач, як професійний актор, під час заняття змінює ролі, підхід до навчання, щоб його учням, слухачам не просто було цікаво, а ще й викликало подальше самостійне вивчення мови за межами школи.

Тому школа англійської мови Cambridge Club поділиться у цій статті сучасними методиками викладання мови, які допоможуть опанувати мову.

Найпопулярніші методики навчання англійської мови

Метод Каллана

Традиційний метод вивчення мови за допомогою аудіювання, говоріння та повторення, але не зазубрювання граматичних структур та лексики. Заняття групові та допускають навчання 5-10 осіб. Перше заняття вже передбачає говоріння, що спочатку налаштовує на активну залученість до процесу навчання.

Помилки виправляються теж відразу і матеріал повторюється доти, доки учень і вчитель не будуть впевнені на 100%, що все виходить відтворювати правильно.

Навчання за допомогою інформаційних технологій

Програми стають все більш популярними у вивченні мов, і не дарма. Вони дозволяють учню повністю визначати темп та інтенсивність навчання та вчитися граючи. Серед найпопулярніших програм, які можна встановити на телефон або інший гаджет є Бабель, Memrise та Duolingo.

Методика 25 кадрів

Дослідник Джеймс Вайкері у 50-х роках минулого століття працював над впливом підсвідомих факторів у семантиці слів через перегляд фільму “Пікнік” – одного з популярних на той час трилерів. Для цього у кінотеатрі було встановлено другий кінопроектор. Деякі частини фільму супроводжувалися фразою про те, що якщо зголоднієте, їжте попкорн і пийте кока-колу. Як не дивно, ці слова повторювалися протягом 0,0033 секунди і по суті ніяк не могли запам’ятатися. Але в ті сеанси перегляду фільму продаж кока-коли зріс на 16%, а попкорну – на 50%.

Цей метод використовується сьогодні для вивчення англійської. Суть та сама: перегляд уривка відео, і в результаті запам’ятовування якихось окремих слів, фраз на підсвідомому рівні з подальшим відтворенням.

Методика відмінно підходить для слухачів-початківців.

Метод Біркенбіль

Методика німецької тренерки з менеджменту Віри Біркенбіль передбачає вивчення мови, як це роблять діти, тобто в ігровій формі, і найкраще вчитися, як дитина. Основна увага приділяється сприйняттю на слух, що базується на:

  • Читанні тексту рідною мовою та розумінні.
  • Прослуховуванні тексту іноземною мовою та одночасному читанні.
  • Пасивному прослуховуванні іноземної мови у повсякденному житті.
  • Говорінні, читанні і письмі іноземною мовою.

Ця методика відмінно підходить тим, хто вважає за краще вивчати мову інтуїтивно.

Метод Пімслера

Метод Пімслера названо на честь Поля Пімслера, професора прикладної лінгвістики, побудований на аудіокурсах, де увага приділяється прослуховуванню, вербалізації із першого заняття. Метод Pimsleur визнає, що одні слова важливіші, за інші. Вивчається структура мови з багатьох простих речень. Урок триває 30 хвилин, під час якого учні прослуховують запропонований діалог, потім відповідають на прості питання, повторюють матеріал попереднього уроку, запам’ятовують нові слова шляхом їхнього застосування в говорінні. Курс із 30 занять передбачає засвоєння 250-300 слів.

Метод Шталя

Метод Вінфріда Шталя, якому понад 30 років, заснований на тому, що обидві півкулі мозку повинні взаємодіяти для успішного навчання, особливо у вивченні мов – ключ до цього полягає у створенні ситуацій, які підтримують закріплення мови у довготривалій пам’яті, наприклад, при вивченні слів у формі віршів, де дотримується римування. Найголовніше – ці вірші вбудовані у якусь повсякденну ситуацію. Рифми вимовляються носіями мови на звукових носіях, і супроводжуються спеціально підібраною музикою. Це створює додаткові контактні точки для отримання нової інформації.

Сугестопедія

Метод, що має величезний потенціал, який мотивує запам’ятовувати інформацію за допомогою навіювання. Учням надаються фрагменти нової інформації мовою оригіналу (у нашому випадку англійською), і вона читається вголос під класичну музику, і створюється атмосфера концертного читання.

Ідея сугестопедії полягає в тому, щоб створити розслаблюючу атмосферу для засвоєння та запам’ятовування інформації. Методика дуже корисна тим, хто соромиться чи побоюється.

Програма “MASTER” або активація навчання

Відмінний метод не тільки для вивчення мови на діловому рівні, а й школярів та студентів. Він вчить розбиратися у відмінностях між рідною мовою та англійською, і складається з 6 кроків, які називають MASTER:

  1. M – психологічна готовність. Важливо визначити правильну мотивацію та розуміти, які переваги отримає учень під час навчання.
  2. А – дотримання правил. Розуміння принципів, структури мови.
  3. S – усвідомленість. Розуміння причинно-наслідкових зв’язків у тій чи іншій темі.
  4. T – додаткові канали. Тобто допомогти учневі знайти способи, за допомогою яких йому зручно запам’ятовувати отриману інформацію.
  5. Е – застосування отриманих знань на практиці.
  6. R – оцінювання ефективності методу. Кожен пройдений етап необхідно моніторити, щоб розуміти, чи підходить такий метод учневі і на скільки він задовольняє його початкову мотивацію.

Вивчення у русі

Відмінний метод для вивчення мови як дітям, яким складно всидіти на одному місці, так і дорослим, які люблять ранкові або вечірні пробіжки. Бігаючи або виконуючи фізичні вправи, можна прослуховувати спеціально підібрані мовні подкасти, або просто діалоги замість гучної музики. Рух активізує кровообіг, тому підвищуються результати запам’ятовування.

Даний метод є дещо подібним до методики повної фізичної реакції, коли мова вивчається за допомогою фізичного виконання команд. На уроці це виглядає так:

  1. Вчитель дає команди. Наприклад, “Візьми олівець”, “Стань прямо перед кимось”.
  2. Учень відповідає, виконуючи команду за допомогою фізичної дії.

Це допомагає учням активно пов’язувати значення з мовою та пасивно розпізнавати структуру мови.

Метод LAMP

Ця методика була розроблена Томасом та Елізабет Брюстер, які припустили, що вивчити мову можна лише на практиці. Метод фокусується на аудіюванні та розумінні мови, тоді як лексиці та граматиці приділяється менше уваги. Під час занять слухачі комбінують розмовні ситуації та дії, встановлюючи між ними мовні зв’язки. Заучують напам’ять короткі діалоги, що дозволяє швидше навчитися говорити в знайомій ситуації.

Метод Олендорфа

Методика орієнтована більше на усне спілкування. Насамперед учням пояснюються граматичні правила та даються певні слова. Потім вони їх використовують у парі, таким чином практикуючи своє говоріння.

Окрім цих методик, використовують:

  • Flipped classroom – для того, щоб слухачі навчалися самостійному опрацюванню матеріалу, і під час заняття більше практикували мову. Наприклад, підготовка презентації, плаката, лекції на тему.
  • Dogme style – для тих, хто любить просто спілкування на важливі повсякденні теми. На уроці немає підручників та суворого плану, є педагог-ментор, який певними темами викликає потребу у студентів відповідати, вступати у розмову, спрямовує та оптимізовує спілкування.
  • Task-based learning – для підтримки діалогу у реальних життєвих ситуаціях: у магазині, ресторані, на пошті, у лікарні. Спочатку учні знайомляться із зразком, потім на основі нього будують свої діалоги.
  • CLIL – методика, що дозволяє вивчити інші предмети шкільної програми англійською і зрозуміти, наприклад, час на предметі історії, або розповісти про країну на уроці географії.
  • Inquiry – based learning – для оволодіння мовою у певній ситуації, наприклад, тільки для подорожей або сфери обслуговування, якщо студент планує працювати в готельно-ресторанній галузі. Метод подібний до принципа Парето і допомагає визначити найбільш важливі, орієнтовані на результат дії у вашому житті, усуваючи при цьому непотрібні, мало орієнтовані на результат дії.

Що розвивають сучасні методики

У вивченні іноземної мови важливо завжди помічати і підкреслювати навіть найбільш, здавалося б, непомітний прогрес. Насамперед, короткі діалоги з носіями мови можуть надати необхідний імпульс для мотивації. Особливо спочатку важливо засвоїти все про нову мову і регулярно застосовувати те, що вивчили.

Сьогодні більш ніж достатньо способів інтегрувати англійську мову у повсякденне життя, наприклад, через музику, фільми, телешоу чи подумки у фіктивних розмовах. Це також допоможе знайти однодумців і разом вивчити нову мову або регулярно обмінюватися ідеями з партнерами по тандем-методиці. Це не тільки ефективно, а й збільшує задоволення від вивчення мови.
Не варто боятися залишити звичну зону комфорту і потрапити в потенційно незручні ситуації. Ви можете досягти дійсно хорошого мовного рівня лише в тому випадку, якщо вистачить сміливості взаємодіяти та підтримувати контакт з носіями.

На щастя, немає універсального рецепту вивчення мови, оскільки всі люди різні. Інтенсивність та темп навчання також мають бути максимально адаптовані до відповідної життєвої ситуації.

Залежно від часу та потреб курси англійської мови в Києві Cambridge Club підбере індивідуально кожному правильний метод для довгострокової перспективи у вивченні мови.